Infolinia dla ofiar przestępstw
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach w dniach 23-27 br. funkcjonuje linia telefoniczna dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, które zostały pokrzywdzone w wyniku przestępstw. Pod bezpłatnym nr telefonu 0 800 222 315 porad będą udzielać policjanci i psychologowie Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach w dniach 23-27 br. funkcjonuje linia telefoniczna dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, które zostały pokrzywdzone w wyniku przestępstw. Pod bezpłatnym nr telefonu 0 800 222 315 porad będą udzielać policjanci i psychologowie Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
W dniach 23 - 27 lutego br. po raz kolejny obchodzony jest w Polsce Tydzień Pomocy Ofiarom Przestępstw. W ramach akcji w sądach oraz prokuraturach zorganizowano dyżury sędziów, aplikantów sądowych, kuratorów i prokuratorów, w czasie których osoby pokrzywdzone przestępstwem mogą uzyskać informacje na temat przysługujących im uprawnień. Doświadczenia ostatnich lat wskazują, że akcja cieszy się coraz większym zainteresowaniem i istnieje potrzeba jej kontynuowania.
Tradycyjnie obchody Tygodnia Pomocy Ofiarom Przestępstw rozpoczynają się w dniu 19 lutego br., który ogłoszony został Międzynarodowym Dniem Ofiar Przestępstw.
Policjanci Wydziału Prewencji KWP w Katowicach na ręce Wicekuratora Dariusza WILCZAKA przekazali apel skierowany do dyrektorów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w województwie śląskim o poruszenie na lekcjach wychowawczych w Międzynarodowym Tygodniu Pomocy Ofiarom Przestępstw tematów związanych z zapobieganiem i eliminowaniem przemocy w kontaktach rówieśniczych,a ponadto przypomnienie o funkcjonowaniu ogólnopolskiego bezpłatnego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży (nr 116 111, adres internetowy www.116111.pl) oraz bezpłatnej infolinii Sznupka nr 0800 222 315 (w dniach 23-27.02.2009 r.). Zwrócono się także z propozycją poruszenia tematu odpowiedzialności za popełnienie czynu karalnego oraz skutków mających niejednokrotnie trwały wpływ na dalsze życie sprawcy, rzucających cień na dalszą karierę i godne życie.
116 111 - bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
6 listopada 2008r. został uruchomiony pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, którego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje. Szybkie i sprawne uruchomienie numeru było możliwe dzięki współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Fundacji oraz Polkomtel S.A., operatora sieci Plus, Oficjalnego Sponsora i Partnera Technologicznego.
Telefon zaufania 116 111 służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewni dzwoniącym kontakt z fachowcami w trudnych dla nich sytuacjach.
Linia 116 111 obsługiwana jest przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i są w stanie udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci telefonu zaufania 116 111 będą współpracowali z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w razie potrzeby prowadzić będą interwencje w sprawach dzieci. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone, konsultanci telefonu 116 111 uprawnieni są do inicjowania interwencji policyjnej dzięki wypracowanym procedurom współpracy w tym zakresie między Komendą Główną Policji a Fundacją Dzieci Niczyje.
W pierwszym okresie działania telefonu zaufania 116 111 dzieci i młodzież będą mogli korzystać z niego od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00 – 20.00.
W celu udostępnienia numeru Polkomtel S.A., operator sieci Plus, stworzył platformę technologiczną, dzięki której numer 111 116 jest dostępny dla wszystkich potrzebujących niezależnie od obsługującej ich sieci. Sieć Plus poza techniczną obsługą numeru zapewniła Fundacji profesjonalne call center do obsługi numeru. W ramach umowy podpisanej z Fundacją Dzieci Niczyje sieć Plus aktywnie wspierała prace nad uruchomieniem numeru, intensywnie współpracuje także przy rozszerzeniu jego funkcjonalności.
Dodatkowe informacje o zasadach działania telefonu 116 111 można znaleźć na stronie internetowej www.116111.pl. W przyszłości potrzebujący będą mogli tu również zadawać konsultantom pytania online, porozmawiać z rówieśnikami na forum oraz znaleźć odpowiedzi na kwestie najczęściej nurtujące młodych ludzi.
Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce, przy wsparciu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech.
Kampania promocyjna Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzona jest przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z resortami edukacji, polityki społecznej i spraw wewnętrznych oraz z mediami i innymi organizacjami pozarządowymi.