Uwaga na oszustów!
W Bielsku-Białej grasują oszuści, którzy podszywają się pod funkcjonariuszy z Centralnego Biura Antykorupcyjnego i próbują wyłudzić pieniądze. Oszuści dzwonią, prosząc o wpłacenie pieniędzy na podane przez nich konto. Niestety mieszkanka Bielska-Biała dała się zwieść oszustom i straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przypominamy – policjanci ani funkcjonariusze innych służb państwowych nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem!
Telefon od fałszywego funkcjonariusza odebrała dzisiaj mieszkanka Bielsk-Białej. Oszuści przedstawiali się za policjantów z Centralnego Biura Antykorupcyjnego i twierdzili, że prowadzą śledztwo, w które muszę ją zaangażować. Przestępcy nakłonili bielszczankę do wypłacenia pieniędzy i wpłacenia ich na podany przez oszustów rachunek bankowy. Niestety mieszkanka Bielska-Biała dała się zwieść oszustom i straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych.
PAMIĘTAJ!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.
Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany, MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta. Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!
Jak działają oszuści?
- dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
- rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
- utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
- kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.