Obywatelska postawa bielskiego taksówkarza warta 100 tysięcy
Nowa próba wyłudzenia 100 tysięcy złotych od przerażonej matki chcącej uchronić córkę została udaremniona. Wszystko dzięki obywatelskiej postawie bielskiego taksówkarza i szybkiej akcji policjantów z bielskiej trójki.
W poniedziałek policjanci z Komisariatu Policji III udali się na interwencję zgłoszoną przez bielskiego taksówkarza. Z jego relacji wynikało, iż klientka prawdopodobnie uczestniczy w zainicjowanej próbie oszustwa. Szybko podjęte czynności przez stróżów prawa pozwoliły na udaremnienie próby wyłudzenia 100 tysięcy złotych. Ustalono, iż oszustka, dzwoniąc na telefon stacjonarny pokrzywdzonej i podając się za funkcjonariuszkę policji, zażądała ponad 100 tysięcy złotych jako kaucję w zamian za wypuszczenie jej zatrzymanej córki, która miała spowodować wypadek drogowy. Kobieta chcąc pomóc córce, zdecydowała się postępować zgodnie z żądaniami oszustów. W tym celu taksówka miała zawieźć ją na miejsce przekazania wskazanej kwoty.
Obywatelska postawa i empatia bielskiego taksówkarza, uchroniły jednak mieszkankę powiatu bielskiego od utraty sporej sumy pieniędzy. Policjanci wyjaśnili pokrzywdzonej, iż uczestniczy w próbie oszustwa.
PAMIĘTAJ!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.
Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta. Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!
Jak działają oszuści?
- dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
- rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
- utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
- kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.
Dziękujemy za obywatelską postawę, dzięki której udało sie udaremnić próbę oszustwa!!
„Nie reagujesz – akceptujesz!” - to kampania społeczna śląskiej Policji, która ma na celu przede wszystkim ograniczenie liczby przestępstw pospolitych, między innymi poprzez zwiększenie świadomości obywatelskiej i wzmocnienie reakcji mieszkańców regionu na naruszenia prawa szczególnie dla nich uciążliwe. Bezpieczeństwo publiczne to nasza wspólna sprawa i wspólna troska.